شهر حریره کجاست ؟

جزیره کیش پر از مکان‌های گردشگری و تاریخی است و یکی از قدیمی‌ترین آن‌ها، شهر باستانی حریره است. با بازدید از شهر حریره در کیش به‌سادگی می‌توانید به ۸۰۰ سال پیش بازگشته و با تصور اینکه در این مکان افراد زیادی رفت‌وآمد داشته‌اند و بندر بسیار پررونقی بوده است در این فضا غرق شوید. در ادامه به معرفی این جاذبه ی گردشگری کیش می‌پردازیم.

تاریخچه شهر باستانی حریره در کیش

مساحت این شهر به حدود ۱۲۰ هکتار می‌رسد و نشان از آبادی و وسعت زیاد آن در قدیم است. حدود سال‌های ۳۵۶ هجری قمری و به دلیل زلزله بزرگی که در بندر سیراف رخ داد و باعث شد تمام بندر در زیر آوار مدفون شود، دریانوردان به فکر جایگزینی برای سیراف افتادند و چه جزیره‌ای بهتر از قیس (نام کیش در قدیم).

شاید برایتان این سوال مطرح شود که شهر حریره کجاست ؟ این شهر را در یکی از بهترین مکان‌های جزیره بنا کردند از این لحاظ که در منطقه‌ای مرتفع واقع شده و نزدیکترین ساحل به آن آب‌هایی بسیار آرام دارد، که نشان از ذکاوت مردم آن زمان برای انتخاب مکان احداث شهر می‌باشد.

قسمت های مختلف شهر حریره در کیش

این شهر بزرگ از قسمت‌های متنوعی تشکیل شده است و درست است که بخش‌هایی از آن به مرور زمان تخریب شده ولی دیوارهای آن هنوز پابرجاست.

اسکله تودرتو

در صورتی که از شهر حریره در کیش به سمت ساحل حرکت کنید، در کنار ساحل می‌توانید تعدادی راهروی تو در تو و متصل به هم را ببینید که به دریا می‌رسند. این طور به نظر می‌رسد که این فضای باستانی، اسکله شهر بوده و در این قسمت کشتی‌ها لنگر می‌گرفتند و بار خود را پیاده می‌کردند.

مسجد بدون سقف

یکی از بناهای به یادگار مانده از دوره سلجوقی مسجد شهر حریره در کیش است. مطالعات نشان می‌دهند که عصر اوج گیری جزیره کیش زمانیست که مسلمانان به آن وارد شده‌اند. نکته جالب توجه‌ در مورد این مسجد، نبود سقف در معماری آن است و ۴ محرابی که در آن قرار دارد در بعضی زمان‌ها مکانی برای استراحت تجار و دریانوردان بوده است.

خانه اعیانی شهر حریره در کیش

خانه اعیانی یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های این شهر باستانی است. وجود قسمت‌های مختلف نظیر سکوهای ورودی، اتاق شاه نشین و حیاط مرکزی در این خانه و معماری متفاوت آن، یادآور فضاهای چند خانواری قدیم است که در شهرهایی مانند یزد و اصفهان نیز به چشم می‌خورد.

علت نامگذاری خانه اعیانی بدلیل ثروتمند بودن صاحبخانه است که این امر را می‌توان از روی کاشی‌های ستاره‌ای کار شده در دیوارهای این خانه پی برد. کاشی‌های ستاره‌ای عنصری وارداتی و متعلق به عصر ایلخانی‌اند که در معماری تخت سلیمان و سلیمانیه نیز به چشم می‌خورند.

حمام قدیمی دوره ایلخانی و تیموری

حمام این مجموعه باستانی با مساحت حدودی ۵۰۰ متر مربع یکی از قدیمی‌ترین حمام‌های کشف شده در ایران است و شواهد نشان می‌دهند که در ۲ دوره مختلف تاریخی ایلخانی و تیموری وجود داشته است. با اینکه این حمام بخش‌های مختلفی نظیر دو خزینه بزرگ و کوچک، گرمخانه و یک انبار دارد ولی دیوار بیرونی سرتاسری آن که تا خانه اعیانی ادامه دارد بیانگر این است که احتمالا این حمام اختصاصی بوده و برای استفاده افراد ساکن در این خانه ساخته شده است.

شهر باستانی حریره

کارگاه های صنعتی شهر با اتاق هایی مرموز

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این شهر کارگاه صنعتی است که شامل فضاهای متنوعی مانند مجموعه کانال‌های افقی، اتاق‌های شیب دار و چاه‌های متعدد است و معماری عجیبی دارد. سال‌ها دلیل وجود این اتاق‌های شیب دار مورد بحث بود که در نهایت پی بردند که از این اتاق‌ها برای گرفتن شیره خرما استفاده می‌شده است. کوره‌های شیشه گری نیز بخشی از کارگاه‌های باقی مانده شهر حریره در کیش هستند که تماشای کوره‌های به جای مانده از آن زمان‌ها خالی از لطف نیست.

دیدنی های اطراف شهر حریره در کیش

شهر زیر زمینی کاریز نیز یکی از قدیمی‌ترین بناهای موجود در این جزیره است که در فاصله ۳.۵ کیلومتری شهرحریره در کیش قرار گرفته است. آب انبارهای تاریخی نیز در فاصله نزدیک‌تری از شهر قرار گرفته‌اند و ۱.۵ کیلومتر از آن فاصله دارند. با توجه به اینکه بازدید از شهر حریره در کیش رایگان است و هر ساعتی از روز می‌توانید برای بازدید به این مکان مراجعه کنید پیشنهاد ما به شما این است که حتما در بین تفریحات و پاساژ گردی‌هایتان در مرکز خریدهای کیش سری نیز به این شهر اسرار آمیز بزنید.